در درون هرکدام از ما هیتلری کوچک نهفته است .
در ایران مدعیان دموکراسی و حقوق بشر بسیارند
مذهبی و غیر مذهبی .
غربگرا و اسلامگرا
چپگرا و راستگرا
آیا شما هم خود را طرفدار دموکراسی و حقوق بشر میدانید ؟
آیا به هموطنان غیر فارس همان حقوقی را قائل هستید که برای فارسی زبانان؟
از جمله حق تحصیل به زبان مادری ؟
حق مشارکت در حاکمیت برابر با فارسی زبانان چه ؟؟
و حق تعیین سرنوشت چه ؟
تعارف ها را کنار بگذاریم .
دموکراسی فقط و فقط زمانی خوب است که به نفع ما باشد و لا غیر.
در درون هرکدام از ما هیتلری کوچک حکومت میکند.
آذربایجان مهد پاک ترین ، نجیب ترین ، شریف ترین و آزاد ترین مردمان گیتی
آذربایجان تجلیگاه بابک ، سردار و سالار ملی و صمد بهرنگی ، حیدر عمو اوغلو ، چهرگانی، پیشه وری ، شهریار
آذربایجان سرآغاز ظهور زرتشت
آذربایجان سخن میگوید:
مردم شریف ایران
هموطنان عزیز
از پگاه انقلاب کبیر مشروطیت تا به امروز نیروهای عدالت طلب و آزادیخواه کشورمان کوشیده اند تا آزادی وعدالت را بر جامعه حاکم کنند و یکایک شهروندان ایران را در دستیابی به جمیع حقوق اجتماعی و فردی خود یاری نمایند.
ملت ما در طول تاریخ شاهد استبداد شاهان خودکامه بسیاری بوده است که برای بقای قدرت خود به هرجنایتی دست یازیده اند اما تجربه مکرر نوع بشر این است که ظلم ماندنی نیست.
انقلاب ضد سلطنتی سال 57 گویای این تجربه برای برپایی جمهوریت و مردمسالاری بود.
اکنون اگرچه قریب به ربع قرن ازآن تاریخ پر شکوه وحماسی می گذرد ، اما پرسش اساسی ما این است:
آیا ملت ایران به آرزوهای ملی خود رسیده اند؟!
بیقین شناسایی و تحلیل اشتباهات و ضعفهای گذشته به چراغ راهنمایی ، برای جنبش نوین مردم سالاری ملت ایران تبدیل خواهد گشت.
به نظر می رسد مهمترین دلیل عدم توفیق ما در برقراری نظامی دمکراتیک ، نداشتن تعریفی صریح ازمفهوم دموکراسی و طلب آن به مثابه امری انتزاعی وهمچنین عدم توجه به ضرورتهای عینی مردمسالاری درشکل گیری رویکردهای کلان فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و قومی و مذهبی کشورمان بوده است .
در چنین شرایطی ارایه تصویری واضح از ضروریات مردمسالاری و اوصاف جمهوریت ، می تواند به شناخت بیشتر نیروهای آزادیخواه و دمکرات از همدیگر و اتحاد و همکاری این نیروها در راستای حصول به نظام مطلوب اکثریت در کشور کمک نماید.
ما امضا کنندگان ذیل بعنوان جمعی از پژوهشگران ، اندیشمندان ، نویسندگان ، دانشگاهیان ، شعرا ، روزنامه نگاران و فعالان سیاسی آذربایجان با حمایت از تلاشهای سایر هموطنان برای ایجاد جبهه فراگیر دمکراسی خواهی ، دیدگاههای خود را در مورد محورهای عمده واهداف اصلی حرکت آزادیخواهانه ملت ایران به شرح زیر اعلام میداریم:
1- نخستین و برترین ضامن تحقق خواسته های ملی ، گذار به سیستمی مردمسالار بر اساس اصول شناخته شده جمهوریهای دموکراتیک و تضمین حقوق و آزادیهای فردی و اجتماعی مندرج در اعلامیه جهانی حقوق بشر و ضمایم آن می باشد.
2- با توجه به تنوع قومی و وسعت جغرافیایی و نیز سابقه تاریخی کشورمان حرکت به سوی برقراری نظام فدراتیو در ایران ا مری اجتناب ناپذیر است. طی یکصد سال اخیر، وجود اصول مشهوری چون انجمنهای ایالتی و ولایتی و نیز شوراهای اسلامی در قوانین اساسی دوران مشروطه و جمهوری اسلامی گویای ضرورت ایجاد نظام فدرال در ایران است که طی دو سال اخیر نیز تحت عنوان طرح ده ایالتی شدن ایران بنحو فزاینده ای بر اهمیت آن افزوده شده است.
3- تعریف و قانونمند کردن حقوق فرهنگی و اقتصادی و سیاسی شهروندان و برابری آنها در همه زمینه ها ضامن سلامت و پایداری جمهوری است . لذا انتساب به هیچ مرام ، فکر ، نژاد و مذهبی موجب برتری و مشروعیت نیست واز نظر ما تنها منبع مشروعیت رای اکثریت ملت است که از طریق برگزاری انتخابات آزاد و دموکراتیک به منصه ظهور می رسد.
4- با نظر به اینکه ایران کشوری کثیرالملله ا ست و در سراسرجغرافیای پهناور آن در طول تاریخ زبانهای شناخته شده پرتکلم و مستقلی چون ترکی ، فارسی ، عربی ، کردی ، ترکمنی وبلوچی رایج بوده است لذا پذیرش سریع و اجرای شفاف اصل بدیهی تحصیل به زبان مادری در همه سطوح تحصیلی امری ضروری می باشد.
5- با توجه به اینکه همه زبانها و لهجه ها ونیز مواریث فرهنگی جزء ثروتهای عظیم معنوی ایران محسوب می گردند لذا ایجاد شرایط مناسب برای بقا و بالندگی همه زبانها و لهجه های رایج در ایران ونیز حفاظت و ترمیم یادگارهای فرهنگی بدون اعمال هر گونه تبعیض از خواسته های ماست .
6- برای تکریم مقام انسانی زن در جامعه - بعنوان نیمی از شهروندان - پذیرش کنوانسیون رفع تبعیض از زنان وملحقات آن ضروری است.
7- برای تداوم و صیانت از دموکراسی ، توسعه پایدار علمی و فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی در سراسر کشور اجتناب ناپذیر می باشد. ما خواستار حق بهره مندی برابر همگان از امنیت ،آموزش و پرورش ، رسانه های عمومی ، بهداشت ، اشتغال ، مسکن و سایر امکانات رفاهی هستیم.
8- محیط زیست و تنوع زیستی و گنجینه ژنتیکی ایران از مهمترین ثروتهای ملی است . ما خواستار ترمیم خسارات وسیع دهه های اخیر به محیط زیست وصیانت از این ثروت گرانبهای ملی هستیم.
9- از نظر ما محور قرار گرفتن تامین منافع ملی و تنظیم مناسبات هارمونیک در عرصه بین المللی به منظور تقویت دوستی میان ملتها و نیزگسترش صلح جهانی ضامن امنیت و پیشرفت ملی است.
ما معتقد به پیگیری مطالبات از راههای مسالمت آمیز هستیم ، از نظر ما شیوه های مختلف مقاومت مدنی همچون تحصن ، تجمع ، راهپیمایی ، اعتصاب و تقاضا برای برگزاری رفراندوم حق ذاتی ملت برای رسیدن به مطالبات خویش می باشد
معتقد هستیم که حذف یا بی توجهی به هریک از موارد فوق باعث سلب اعتماد گروههای وسیعی از مردم و احیانا جبهه گیری آنان در مقابل همدیگر و نهایتا به هدر رفتن نیروها و به تاخیر افتادن روند رشد جامعه ایران خواهد شد.
امیدورایم کلیه نیروهایی که صادقانه میکوشند تا در رشد وتعالی جامعه سهمی داشته باشند با تحلیل و بررسی واقعبینانه ویژگیها و معضلات جامعه ایران و روند تحولات منطقه و نهایتا ارایه طریق جهت تحقق مسالمت آمیز اهداف فوق در مسیر حرکت مردم ایران راهگشایی کنند.
باشد که در جنبشها و حرکات اجتماعی خویش بتوانیم با داشتن چشم اندازی روشن از دموکراسی و درک صحیح از معضلات جامعه به پی ریزی شالوده کشوری پیشرفته و سرافراز و با شهروندانی آزاد و برابر موفق گردیم.
جمع یاز فعالین سیاسی-مدنی و نویسندگان آذربایجان
7 تیر 1382 برابر با 28 ژوئن 2003
76 سال قبل در اكتبر 1929 میلادی صربستان ، كروواسی ، اسلوونی و ایالتهای كوچك ، همچون مقدونیه و بوسنی با هم متحد شدند و فدراسیون یوگسلاوی را تشكیل دادند ، این اتحاد نتیجه از هم پاشیدن امپراتوریهای اتریش – مجارستان و عثمانی و پیوستن اقوام مختلف اسلاو اروپای جنوبی به صربستان بود ، اقوامی كه همواره در صلح و آرامش با یكدیگر زندگی كرده اما هرگز در یك كشور واحد و زیر نظر یك حكومت مركزی همزیستی نداشتند. این كشور جدید همچنین اقلیتهای قومی همچون آلبانیا ییها ، مجارها ، یونانیها و حتی آلمانیاییها را در خود جای داده بود ، در واقع كلكسیونی از اقوام مختلف
من از کربلا ایرانم ، از خوزستان ، همان خوزستانی که نخل های سر به فک کشیده دارد و نگاهش به کارون بی رمق است ،همان خوزستانی که خرمشهر و ابادانش فقط در هفته دفاع مقدس عزیز میشوند
همان خوزستانی که دز، کرخه و کارون در آن جاری هستن ولی مردمش آب آشامیدنی ندارن ، من صدای مردم خوزستانم، صدای کارون از نفس افتاد، صدای حنجره های غبار گرفته ،صدای دست های لرزان ، اشک های جاری و سفره های خالی ،صدای مردمی هستم که وعده های سیاسون وسوی مدیریت اقتصادیون رخسار زیبایشان را پریشان کرده است....
اقای رئیس جمهور چرا پروژه انتقال آب کارون متوقف نمی شود؟
دلیل افزایش قیمت آب بی کیفیت اهواز چیست؟
ایا شما حاضرید تنها یک جرعه از آب آشامیدنی اهواز را بنوشید ؟
اقای رئیس جمهور آیا وزیران شما حاضرند در مناطقی چون کوت عبدلله، کوی علوی ،حصیر اباد ، کوی رمضان، شکاره ،کانتکس ،ملاشیه، زرگان زویه ،اسیاباد و صد ها نقطه محروم دیگه حتی برای لحظه ای زندگی کند ؟
ایا نباید عرق شرم از رخسارمان بابت محرومیت این مناطق بچکد ؟
اقای احمدی نژاد نرخ واقعی بیکاری در استان خوزستان چقدر است ؟
امار هایی که از خوزستان به شما اعلام میشود واقعیت ندارد ،
چرا با داشتن این همه بیکار غیر بومی ها را بر بومی ها ترجیح میدهند چه میزان از وعده های شما در بخش اشتغال محقق شده است ؟
آیا فرزندان مسئولین درد بیکاری و بی پولی را لمس کرده اند ؟
اهميت اقتصاد در حيات ملتها و رقابتهاي اقتصادي در ميان ملتها براي پيشرفت اقتصادي و تسلط بر منابع انرژي، منابع طبيعي، بازارهاي جهاني، ماليه بينالمللي، و رقابتهاي تکنولوژيک ملتها (Techno-nationalism) امروز بر کسي پوشيده نيست تا نيازي به تذکر آن باشد.
افزايش فزاينده احتياجات انساني و تلاش ملتها براي برخوردار شدن از بيشترين امکانات زندگي امروزي، تأمين امنيت ملي از طريق افزايش بودجه ارتشها و تجهيزات پيشرفته نظامي، توسعه فرهنگي و رقابت در عرصه رسانههاي الكترونيكي، تکنولوژي اطلاعات، توليدات علمي، ادبي و ... همگي با توان اقتصادي ملتها ارتباط تنگاتنگي دارند، حتي تحقيقات علمي اعم از بنيادي و يا كاربردي بعنوان مبنايي براي توسعه فرهنگي، سياسي، اقتصادي و ... نيازمند منابع عظيم مالي و اقتصادي است. بطور كلي هر نوع چشم اندازي از توسعه بدون وجود منابع اقتصادي در دسترس غير قابل تصور است.
به همين جهت كشورهايي كه در آن تركيب چند مليتي وجود دارد و به صورتي غير دموكراتيك اداره ميشوند يك ملت، ملل ديگر را تحت سلطه خود قرار داده است، ملت حاكم جهت دوام سلطه خود ضمن انكار هويت ملي ملل تحت سلطه، از نظر اقتصادي نيز امكان توسعه اقتصادي و اتكا به تواناييهاي داخلي براي استقلال ملل تحت سلطه را غير ممكن ميسازد.
زيرا توسعه اقتصادي و برخورداري از سطحي از تواناييهاي اقتصادي و رفاه ملل تحت سلطه، باعث
بیان و درخواست حقوق شهروندی و انسانی به هیچ وجه امری امنیتی نیست و طرح آن به معنای طرح مساله ای امنیتی و در قالب مسایلی چون تجزیه طلبی و جاسوسیو تروریسم مطلقا نادرست بوده و نباید به یک تابو تبدیل شود.
پیشرو ترین مکتب در بحث امنیت داخلی مکتب فرانکفورت است که می گوید کشورها باید مسائل امنیتی داخلی را حتی الامکان اجتماعی نموده و درمان کنند .
توصیه ای که جوامع توسعه یافته همچون فرانسه در برخورد با قیام مهاجران نسل دوم باسیاستهای مدبرانه اجرا نمودند و متاسفانه ما برعکس ، مسائل شهروندی و اجتماعی را امنیتی نموده و سبب افزایش هزینه برخوردها می گردیم و این روش ما خلاف نظریات مطروحه در حوزه امنیت ملی در مکتب فرانکفورت است .
متاسفانه با تداوم این روند ، جامعه ایران به جای حرکت به سمت دموکراسی، توسعه و برابری ، برعکس به سمت فاشیسم و قوم ستیزی و شووینیزم از یک سو و واگرایی ازسوی دیگرو نهایتا تشدید نفرت قومی همچون یوگسلاوی حرکت کرده و با انفجار مواجه خواهد شد .
روشنفکران ایران وپارادوکس " دموکراسی – ناسیونالیسم"(1)
تلاشی برای ریشه یابی علل
عقب ماندگی و عدم توسعه کشور
جامعه در حال گذار ایران در 200 سال اخیر درتعامل و تقابل با غرب توسعه یافته و مدرن ،با تضادها و پارادوکس های بسیاری رو در رو بوده .
رابطه حکومت و جامعه با دین
رابطه بین سنت و مدرنیته
هویت ملی – دینیو هویت جهانی
حقوق زن و مردسالاری
و....
و دموکراسی و ناسیونالیسم
موضوع بحث ما نیز مورد اخیر است
در جوامع غربی بخصوص اروپای دوران رنسانس ، و پس از پایان جنگ های 30 ساله مذهبی ( بین پروتستانها و کاتولیکها ) اروپاییان بسال 1648 میلادی عهدنامه وستفالیا را منعقد نمودند که در آن برخی مسائل بنیادی را تقریبا معین نمودند .
از جمله اینکه حوزه دین را از سیاست و جامعهو مسایل اجتماعی( از جمله اقتصاد و اخلاق و نظم عمومی و ...) جدا نمودند و برای اولین بار به این اشتراک نظر رسیدند که محوریت با مسایل ملی است و تقسیم بندی مرزها نه دینی یا نژادی بلکه ملی خواهد بود و دولت – ملت ها بعنوان بازیگران اصلی صحنه بین الملل مطرح گردیدند و توسعه جوامع غربی نیز اکثرا در بستر دولت –ملت ها ممکن شد.
(دقت شود به این واژه بین الملل که هم اکنون نیز به وفور مورد استفاده قرار میگیرد .)
غرب پذیرفت که محوریت با ملل است و امور اجتماعی و سیاسیو اقتصادی داخلی در چهار چوب دولت ملی و امور خارجی بین ملل مطرح است و مرز بندی هایملی به رسمیت شناخته شدند نه مرز بندی های دینی .
پس از آن و به مرور زمان امپراتوری ها از جمله امپراتوری اتریش مجارستان و عثمانی تدریجا از میان رفتند یا عملا همچون امپراتوری بریتانیا نحوه اداره امور به شکل امپراتوری کنار گذاشته شد .
انعقاد عهدنامه وستفالیا (1648 م) بزرگترین واقعه بین المللی محسوب می گردد .
و اکثر اندیشمندان سال 1648را آغاز روابط بین ملل به شکل واقعی و رسمی میدانند .
بعد از آن بود که جنبش های دموکراتیک در فرانسه (1789)و امریکا (همزمان با استقلالو ایجاد دولت ملی 1776) و کشورهای اسکاندیناوی و دیگر کشورها در چهارچوب دولت – ملت ها به ثمر نشست و توسعه یافت .
آموزش کودکان امروزه درراس تمامی برنامه های اجتماعی – اقتصادی – فرهنگی و حتی سیاسی و نظامی کشورها و دولت های جهان قرار دارد. کودکان بعنوان سرمایه های واقعی یک کشور و بعنوان وارثان اصلی آن سزاوار این همه ارزش دهی میباشند . متاسفانه در برخی از کشورها و زیرسایه برخی از سیاست های نه چندان انسانی وعادلانه، کودکان بواسطه همین طریقه آموزش مورد بمباران های اطلاعاتی غلط و درنتیجه آسیمیله شدن قرار میگیرند. دورنگاه داشتن کودکان ازآموزش زبان مادری خود که تنها درچند کشوربه تعداد انگشتهای یک دست حتی، صورت می پذیرد، شاید ناعادلانه ترین اعمال بی عدالتی در خصوص کودکان آن محدوده باشد .
دبده بان حقوق بشر به خاطر تشدید نقض حقوق اقوام ، زنان ، اقلیت های مذهبی و افزایش اعدام ها و زندانیان سیاسی و سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز ، وضع ایران را ناامید کننده خواند و گفت وضع تبعیض علیه اقوام غیر فارس از جمله آذری ها ( ترکان ایران ) کردها و ... بدتر شده است
دولت انگلیس اعلام کرده است که مردم اسکاتلند میتوانند بابرگزاری رفراندوم مستقل شوند .
این درحالی است که منطقه اسکاتلند مهمترین منبع نفت و گاز بریتانیا میباشد .
استقلال طلبان اسکاتلند اعلام کرند که هنوز وقت برای برگزاری رفراندوم مناسب نیست .
استقلال طلبان اسکاتلند می ترسند که مردم اسکاتلند به استقلال رای ندهند چراکه دموکراسی در بریتانیا حاکم است و آنها همچون سایر شهروندان بریتانیا از تمام حقوق انسانی از جمله مشارکت سیاسی در کشور به شکل برابر با انگلیسی ها برخوردارند و نیازی به استقال نمی بینند .
قبلا اهالی ولز ، ایلند شمالی و اسکاتلند تحت سلطه انگلیسی ها که یکی از چهار منطقه اصلی بریتانیا میباشد بودند و از حقوق مساوی برخوردار نبودند و میل به واگرایی داشتند اما در حال حاضر در سایه دموکراسی و برابری و امکان مشارکت مساوی در سرنوشت مشترک کشور میل به واگرایی کاهش و همگرایی اساسی و بنیادی شکل گرفته است .
چندی پیش چک و اسلواکی به شکل مسالمت آمیز ازهم جدا شدند و حتی خون از دماغ کسی هم نریخت .
البته اتحاد ملل در کنار شناسایی هویت و حقوق آنها نتائج بسیار مفیدی دارد همچنانکه اهالی اروپا با میل و رغبت در کنار حفظ شخصیت ملی ، اتحادیه اروپا را شکل دادند و بسیاری از کشورها در آرزو و در انتظار پیوستن به این اتحادیه هستند .
حالا مقایسه کنید بریتانیای شیطان پیر استثمارگر را با ایران عزیز که حتی اولیه ترین حقوق انسانی یعنی تحصیل به زبان مادری برای ملل غیر فارس اعم از کرد و بلوچ و ترک و ... ممنوع است و میلیونها نفر ازاهالی اهل تسنن حق ندارند در پایتخت ایران حتی مسجد داشته باشندو هرکس از حقوق انسانی برابر با هموطنان فارس زبان صحبت کند تجزیه طلب و جاسوس و ایادی بیگانگان خطاب و مجازات میشود .
در این کشور حتی دفاع از محیط زیست و دریاچه ارومیه اگر در آذربایجان و مناطق غیر فارس باشد ، برابر با واگرایی و تجزیه طلبی خوانده میشود .
اخیرا 26 فعال طرفدار حفظ دریاچه مجموعا ارمیه به 1390 سال زندان و هزاران ضربه شلاق محکوم شدند .
اما
ارمنی ها که اقلیت کوچکی بیش نیستند هم به زبان مادری خود تحصیل می کنند هم کلیسا دارند و هم حتی حق دارند علیه مسلمانان ترکیه هرسال تظاهرات برگزار کنند و شعار مرگ بر ترک مسلمان سر دهند .
به این می گن دموکراسی از نوع ایرانی .
واقعا که هنر نزد ما ایرانیان است و بس !!!!!!!!!!!!!!!
ساعاتي پيش نيروهاي بسيج دانشجويي به سفارت انگليس در تهران حمله كردند و پرچم انگيس را آتش زدند
اين معترضان به باغ قلهك كه تحت مالكيت بريتانيا مي باشد نيز حمله كردند و ساناد موجود را برده اند .
در سفارت انگليس شيشه هاي سفارت خرد شده و تاسيسات ماهواره اي تخريب شدند 6 نفر هم توسط نيروهاي بسيج گرفتار شده اند . دو ماشين نيز در اين حمله آتش كشيده شده است .
فراموش نكنيم كه سفارت يك كشور جزئي از سرزمين آن كشور مي باشد و اشغال سفارت يك كشور براساس كنوانسيون ژنو و قوانان بين الملل حمله به خاك كشور مهمان محسوب مي گردد .
بريتانيا اين حمله را شديدا تقبيح نموده و در حال رايزني با همپيمانان خود جهت اعمال فشارهاي بيشتر عليه ايران ميباشد .
اين حملات كه با اخراج سفير بريتانيا از ايران همراه بود ناشي از تحريم ها و سياستهاي بريتانيا عليه ايران مي باشد .
در روزهاي گذشته سه تحريم عليه ايران در سه روز رخ داد .
1-تحريم در شوراي امنيت سازمان ملل عليه نقض حقوق بشر در ايران با بيش از 90 راي
2-تحريم در شوراي حكام عليه فعاليت هسته اي ايران با اجماع تمام اعضا
3-تحريم در مجمع عمومي سازمان ملل عليه ايران به خاطر اتهام عليه ايران در خصوص ترور سفير عربستان در امريكا
جالب اينجاست كه تمام كشورهاي مسلمان يا عليه ايران راي دادند يا ممتنع بودند و حتي يك كشور اسلامي نيز در خصوص اتهام ترور سفير عربستان در امريكا توسط ايران به نفع ايران ( كه خود را ولي امر مسمانان جهان ميدانيم ) راي نداند حتي سوريه كه از جلسه خارج شد تا راي ندهد .
بسيج ساليانه 570 ميليارد تومان پول از دولت دريافت مي كند و قرار شده با تصويب مجلس نيم درصد كل در آمد نفتي ايران (معادل نيم ميليارد دلار )ديگر به بسيجيان داده شود .
در موزه ايران باستان در تهران و موزه لور در قسمت تاريخ ايلام به مجسمه هاي کوچک نوازندگاني با قدمت دوهزاره قبل از ميلاد برمي خوريم که همچون آشيقان ما سرپا ايستاده و ساز خود را برروي سينه نگاه داشته اند.
(فعالين اين جريان در دوره دوم رياست جمهوري احمدي نژاد نه تنها پروژه عبور از رهبر و روحانيت كه پروژه عبور از اسلام و جايگزيني آن با پان فارسيسم را كليد زدند .
اسفنديار رحيم مشاعي از طرف زرتشتيان پارسي تبار هند ساپورت ميشود همچنانكه اردشير جي ريپورتر ميشد وگر نه خنده دار است اگر بگويند كه ميرود مرتاض ببيند.)
كودتاي آن زمان عليه قاجار بود و اين زمان عليه جمهوري اسلامي و نه به نفع دموكراسي بلكه به نفع فاشيسم و ديكتاتوري .
اقليت هاي قومي و توسعه سياسي-اجتماعی در ایران(رویکرد استراتژیک) بخش پایانی
اقليت هاي قومي و توسعه سياسي-اجتماعی در ایران
(رویکرد استراتژیک)
9- با توجه به مباني نظري و حقوقي و نيز واقعيتهاي جامعه ايران و شرايط اقليتهاي قومي كشور، شايد توجه به موارد زير بتواند ميزان مشاركت و اثربخشي آن در ميان اقليتهاي قومي كشور بخصوص كردها، بلوچها و تركمنها كه علاوه بر داشتن زبان جداگانه، داراي مذهب متفاوت از اكثريت جامعه ايراني هستند را افزايش دهد:
اقليت هاي قومي و توسعه سياسي-اجتماعی در ایران (رویکرد استراتژیک)3
اقليت هاي قومي و توسعه سياسي-اجتماعی در ایران
(رویکرد استراتژیک)
7-شناخت اينكه وضعيت مشاركت سياسي اقليتهاي قومي در ايران در چه سطح و وضعيتي است، نيازمند يك مطالعه علمي است اما اجمالا” و با يك نگاه سطحي ميتوان مسئله را در دو بعد قانوني و واقعي بيان داشت: در قانون اساسي كشور در اصول متعدد از اقليتهاي قومي نام برده شده است.
آذربايجان را هميشه چشم و چراغ ايران، سر ايران ناميدهاند و مردم آن سرزمين را مردمي پاك، غيرتمند و وطن پرست . دكتر مصدق كه مدتي استانداري آذربايجان را داشت، در توصيف مردم آن ديار در مجلس شوراي ملي گفت:عمري است به آذربايجانيها ارادت دارم. زيرا اين مردمان پاك، واجد تمام صفات خوبند. مردمان وطنپرست، مردمان درست و مردمان مقتدري هستند و بهركاري اقدام كرده اند پيشرفت نمودهاند
زبان پدیده ای منحصر به فرد است که روند تکامل انسان در جامعه توسط آن به نسلهای بعد منتقل می شود. اگر زبان از جامعه انسانی گرفته شود، چرخه اجتماعی از حرکت می ایستد.
زبان مادری در واقع بنیانی است که اغلب انسانها از لحظهای که اولین نفسها را میکشند، شخصیت خود را بر مبنای آن پایهریزی میکنند.
این زبان چیزی است که در تمام طول حیات با انسان همراه است و زبان مادری، مکتبی است برای احترام به خود، تاریخ و فرهنگ. هیچ زبانی فاقد تاریخ نیست. پیوند بین زبان مادری و چند زبانی بعنوان شعار روز جهانی زبان مادری در سال 2007 انتخاب شده است.
نوشته شده توسط شامان | لينک ثابت
|یک شنبه 8 اسفند 1389برچسب:,
|
جلال آل احمد و مساله زبان ترکی
جلال آل احمد
و مساله زبان ترکی
روشنفکران ایران هر کدام بسته به گرایشات فکری و نظام عقیدتی خود و میزان باور به عدالت و برابری که در اندیشه آنان وجود داشت ، نگاههای متفاوتی به زبان ترکی ، جایگاه آن در ایران و لزوم حمایت یا تخریب آن داشته اند .
مرحوم جلال آل احمد که از روشنفکران آزاد اندیش کشور بود ، همواره بر خلاف اکثر شبه روشنفکران شووینیست و پان فارسیست ایران معاصر ، نگاهی واقعا آزاد اندیشانه و روشنفکرانه به مساله داشته و سعی داشت راهکاری مناسب و عقلانی و در عین حال عادلانه برای مساله زبان ترکی در ایران طرح کند .
تمام انسان ها با حقوق مسلمى به دنیا مى آیند. این حقوق بشر به مردم اجازه مى دهد که زندگى شرافتمندانه اى را پیشه کنند ــ بنابراین هیچ حکومتى نمى تواند این حقوق را اعطا کند، ولى تمام حکومت ها موظف به حفظ آن هستند. آزادى که بر پایه عدل، بردباری، شرافت و احترام ــ بدون در نظر گرفتن قومیت، مذهب، ارتباط سیاسى یا موقعیت اجتماعى ــ شکل مى گیرد به مردم اجازه مى دهد تا در پى این حقوق اصولى باشند. در حالى که نظام هاى استبدادى حقوق بشر را نفى مى کنند، جوامع آزاد براى رسیدن به آن ها همواره در تلاش اند.